Tuesday, March 15, 2011

5 Perkara tetang SOLAT !

Ini adalah antara kebaikkan yang ada pada solat ? so pada yang payah nak solat tuh fikir-fikirkan lah kenapa diri kita nih macam tak sempurna je dalam seharian. seronok juga bila kita dapat bersolat nih sebenarnya. perkara yang paling best gua rasa masa solat ialah masa sujud di tahiyat akhir. sejuk dan tenteram je gua rasa. lebih afdal kalau kita memohon sesuatu dariNYA waktu tuh. serius gua cakap kalau nak rasa ? apa lagi mari lah solat ye kengkawan...

Lima perkara semua kita mahukannya dan kita usaha utk mendapatkannya : 

1: Wajah yang cantik – solat subuh

2: Duit yang banyak – solat zohor

3: Kesihatan yang baik – solat asar

4: Anak-anak yg cerdik dan berjaya macam kita – solat maghrib

5: Tidur yang nyenyak tanpa ganguan – solat isyak

Senang jer untuk mendapatkannya hanya 15 minit setiap hari, tapi lebih baik kita betul betul rasa khusyuk waktu menghadapNYA...

Sabda Nabi Muhammad S.A.W; siapa yang tinggalkan solat subuh tiadalah padanya nur di wajahnya dan siapa yang tinggalkan solat zohor tiadalah padanya rezeki yang berkat dan barang siapa yang tinggalkan solat asar tiadalah padanya kekuatan badan dan siapa yang tinggalkan solat maghrib tiadalah padanya anak2 yg bermanfaat dan barangsiapa yang tinggalkan solat isyak tiadalah padanya tidur yang nyenyak

' Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya. ' Surah Al-Baqarah ayat 286

3 comments:

muzakkir said...

nice entry k-orn.

sembahyang klo dapat jemaah lagi macho.
doakan aku untuk sllu trun sembahyang kat surau.

k_Own said...

ye awak ! hehehe...

d_LA said...

setuju sgt..haritu pnh tertido sblm isyak, terus dpt mimpi buruk..bile sdr baru ingat x solat lg..nsb bek sempat solat..huhu