Friday, January 7, 2011

Melayu di Russia ?

Ketika orang Melayu berbangga menggunakan nama barat, orang barat menyanjung nama Melayu, Ketika remaja Melayu sibuk "Bershuffle", remaja barat asyik mempelajari lenggok tarian Zapin, Ketika kita ingin menjadi "Orang Putih", "Orang Putih" ingin menjadi kita kerana mereka tahu KEHEBATAN MELAYU !!

Dokumentari khas untuk semua rakyat Malaysia agar cintakan Malaysia dan Bahasa Melayu bersama Ustaz Amin, anjuran ALC Training & Consultancy Sdn Bhd




tertarik dengan video nih, credit to cik kiki sebab main ambil je buat entry nih kan ? hehe sori..


nahh  dah layan dah video di atas, apa perasaan korang bile lihat dengan mata sendiri ada orang orang Russia betul betul menghargai Bahasa Melayu ?! aku apatah lagi, sangat sangat teruja, bangga, terkejut, dah boleh buat aku pengsan bila ada orang luar yang belajar bahasa aku ! mereka nih betul betul belajar BAHASA MELAYU, tengoklah mak cik Russia tuh, slumber je dia bagi huraian pada sesuatu pepatah, dan si gadis berbaju kuning tuh kata "sedikit-sedikit lama lama menjadi bukit " style betul die jawab ! ayuu gituhh :))

macam yang kita pernah belajar di sejarah masa sekolah menengah dulu ? korang perasan tak cikgu cikgu sejarah kita pernah cakap, yang bahasa melayu merupakan bahasa para pedagang suatu ketika dahulu. lingua franca seiingat aku, ketika era Melaka sedang menjadi pusat tumpuan pedagang pedagang luar negara. time tuh aku cukup bangga apa yang telah tercapai oleh bangsa kita, bangsa Melayu ! mereka cukup mudah untuk memahami bahasa Melayu, PATUT lahh bahasa Melayu menjadi bahasa para-para pedagang.


Dari sejarah tuh, baru aku tahu orang russia nih mudah-mudah je nak belajar bahasa Melayu ? sebab senang ye ?! tapi aku rasa bukan sebab senang kot baru diorang nak belajar, tapi keistimewaan bahasa tersebut, tengok lah ada di kalangan diorang belajar bahasa Melayu lebih pada 61 tahun, aku rasa bahasa Melayu pak cik tuh mesti lagi hebat dari bahasa Melayu aku, tabik springggg pak cik ! tapi kenapa ye ? mesti ada sebab mereka belajar ? rasa macam ada sesuatu yang menarik terdapat di tanah tanah Melayu nih. ada keunikkan tersendiri yang kita sendiri tak pernah terokai.


sebagai orang Malaysia, kita patut pertahankan bahasa ibunda kita, nih lahh identiti kita kalau kalau nak tunjukkan pada orang orang luar, kenapa orang Melayu sendiri yang begitu fasih ber Bahasa Melayu tidak ingin atau sanggup mempertahankan bahasa ini. apa ? jangan lah sebab nak kejar famous sangup mengadaikan bahasa Melayu.  siapa lagi yang nak mempertahankan bahasa Melayu nih, kalau bukan kita...


kesimpulan ?


apa yang aku cuba sampai kan, aku just nak korang hargai bahasa Melayu tuh sendiri. kenapa orang Russia belajar bersungguh-sungguh nak fahami ? kita pulak yang terhegeh-hegeh nak ber OMPUTIH pulak. Ketika kita ingin menjadi "Orang Putih", "Orang Putih" ingin menjadi kita kerana mereka tahu KEHEBATAN MELAYU !!


p/s: harap harap ada lah yang paham apa yang sedang di sampai kan. (letih main main futsal nih)

16 comments:

Kiki Syakila said...

Dah macam buat karangan ada kesimpulan. :P Best2 :D

k_Own said...

kiki : hahaha, ntah apa y wan duk ngarut tuh pun tak tahu. hahaha

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said...

wah..dasat jugak BAHASA kita nie kan?

feezz said...

saya setuju. good point. =)

sekamar rindu said...

salam..

singgah sambil folo ur blog....

uniecrazypink said...

i like this..=)

Senorita Nadira said...

puyyooo.. terharu nyer ade russian yg pandai berbahasa melayu..Thumbs up lah!

k_Own said...

kino : well bahasa ku ! hehe

k_Own said...

feez : betul tuhhh !

k_Own said...

unie : i like tooooo

k_Own said...

tennad : orang jepun tak ada ke ? hehe

jau said...

kt rusia,,ko blh ckp bhsa apa2 pun termasuk loghat klntan..dyorg xkesah..tp diorg akn jd emo kalo ko speak in english...

PinQib said...

wah
menarik ar
tang orang putih di kuching pun bes gakk
| Keyword: ROGOL|

k_Own said...

ye ke pin qib ? menarik y macam mne tuh ? hehehe...

aisyah zakirah said...

i like this video =)

k_Own said...

yeahh thanks Aisyah. hehe