Tuesday, December 14, 2010

Cuti Cuti di Malaysia (PENANG)




Penang here i come 
         
Baru-baru nih aku dan kawan-kawan aku pergi bercuti di PENANG. Seramai enam orang iaitu PEJAI, BAEN, ASYRAF, KEMAL SYAZWAN dan aku pergi ke sana dengan menaiki dua bua kereta, yang telah di sponsor oleh SYAZWAN dan ASYRAF. Kami gerak ke sana pada pukul 6.30 pagi , cadangnya kan ? kami nak gerak pukul 6 pagi lagi. Hahaha, nihh semuanya gara-gara BAEN dan PEJAI yang bangun lambat pada hari tersebut, ye lahh ada ke patut malamnya dieorang pergi layan certa rempit ? memang lambat ah bangun. Aku macam biasa lah on time aje. Hehe, nak kata aku paling semangat ? tak lah juga, sebab ada lagi yang datang awal kot ? KEMAL dengan adik nya lah ASYRAF. hahaha

Lahh apa je yang ada di PENANG tuhh keon ?

   Jakun lah korang nih !
bersama SYAZWAN 
kami ber ENAM !
                                                                 Ini lah rupa FERI !

Dekat PENANG ada apa ? hahaha. Ntah lahh, sebab aku pernah datang PENANG bercuti pun masa kecik-kecik dulu. So aku di ketegori kan sebagai orang luar PENANG, masa perjalanan hari tuhh pun bukannya aku yang guide dieorang, nasib baiklah si KEMAL ada, kalau tak ? tak jalan-jalan lah kitaorang. Sebenarnya PENANG nih ada bermacam-macam tempat bercuti, macam Bukit Bendera, Batu Feringgi, Komtar, Sg. Nibong dan banyak lagi lah tempat yang ada di PENANG. Kami just sempat pergi beberapa tempat je. Tempat pertama yang kami jejaki ialah FERI PULAU PINANG, hehe. Kalau nak pergi PULAU tuhh, ada 3 cara, menaiki kapal terbang, lalu jambatan PULAU PINANG dan naik feri. So kami guna cara yang ketiga nak pergi PULAU. Nak kata first time naik feri tak adalah juga, nak kata jakun ke tak kitaorang nih, tengok aje gambar di atas nih. Hehe

Kami yang Style di BATU FERINGGI
mandi-manda jommm !
Sebelum terjun ke dalam laut, posing duluuuu 

Sampai sampai je kitaorang di PULAU, kami terus gerak ke Batu Feringgi. Ntahh ada apa kat sana pun tak tahu ? haha. Dengar cerita orang-orang sini kan kalau korang bernasib baik, nampak lahh tourist berB*K*N* kat sana. Tapi malang nya aku orang yang tak bernasib baik, kami just dapat mandi-mandi je di sana. Ouhh lupa lak, ada apa kat Batu Feringgi tuh kan ? di sana ada pantai aje. So tempat yang kami pilih tuh kira ok lahh, sebab permandangan tak dicemari oleh pelancong asing yang berB*K*N* dan sampah-sampah sarap di sepanjang pesisiran pantai.  Aktiviti kami di sana, kami mandi-mandi aje, di samping mencuci mata melihat keindahan alam (paham-paham aje lah). Hehehe..

Bila penat apa lagi kan ? lapar lah beb. Cadangnya bila je lapar-lapar nak merasa gak makan nasi kandar di PENANG nih. Kami pun bergeraklah ke RESTORAN PELITA, komen aku kan, banyak-banyak nasi kandar yang pernah aku makan. HAKIM SYEKSEN 7 Shah Alam juga paling terbaik kot, ntah ingat kan sedap lah pula nasi kandar kat situ ? cehh. Kalah bebbb, tak percaya ? pergi lahh Shah Alam. Hehe.

muka muka kecewa tak dapat naik Bukit Bendera 

Selepas penat je kiteorang ? ta daaa, kami dah tak tahu nak pergi mana ? huhh ! ada yang cakap , jom lah pergi komtar je, tak pun pergi Bukit Jambul ? masa tuhh kitaorang macam tak ada idea nak pergi mana. Last-last dalam keadaan yang kenyang , jom ke Bukit Bendera ! aku pernah pergi sana masa dulu kecik-kecik, best juga lahh di atas tuh, sebab boleh tengok satu Pulau Pinang kot ? hahaha. Sampai-sampai je ke destinasi, kitaorang dapat tahu  yang Bukit Bendera sedang di renovate, apa lagi kami semua pun kecewa je masing-masing. Kesian kan kitaorang ? Bukit Bendera di jangka buka awal tahun depan ! haaa, tak dapat nak layan PULAU PINANG. Tiada rezeki lah tuh ?

Bila dah kecewa ? aku tertidur sepanjang perjalanan nak pergi Sg. Nibong. Itu lah perangai aku kalau dah tak tahu nak buat apa dalam kereta, so aku tidur je lahh. Jangan marah ye pada sape-sape yang bawak aku tuh ok ? hehe. Ok di Sg. Nibong aku pergi beli jeruk, jeruk yang kitaorang beli tuh di panggil jeruk PAK ALI ! pehhh bangga aku jap, ye lahh ada juga orang Melayu yang buka perniagaan di PENANG, sebab majoritinya dikuasai oleh orang cina kan ? agak maju juga lah PAK ALI nih, ramai je yang masuk. Jeruk jeruk yang dijual harga nya juga berpatutan, serta banyak pilihan jeruk-jeruk. Kata si PEJAI, jeruk yang si PAK ALI nih buat, adalah dari PERAK ? pehh... betul ke, aku pun tak tahu beb.

ada apa di PESTA PENANG nih ?
aku yang HAPPY ?
si OVER, ehh tuh lah aku ! haha

Selepas tuhh kami pergi ke Pesta Penang ! haha. Pehh kalau korang tak pernah pergi Pesta Penang, aku nak korang bayangkan UPTOWN or DOWNTOWN yang pernah korang pergi, berkali-kali ganda besar nya baru leh compete Pesta Penang nih, best juga lahh. Ada apa ye di sana ? ouhhh, ada jual barang, makanan, ekspo dan fun fair. Hehehe. Nak masuk ke Pesta Penang dikenakan bayaran RM3 dan parking kereta RM2. Fuhhh, masuk pun kena bayar juga kan ? buat duit betul lah Kerajaan Pulau Pinang nih. Hehehe. Rasa-rasa aku Pesta Penang dah nak habis, rasanya lahh kan minggu ini juga kot ? so, pada yang masih sempat nak pergi Pesta Penang tuhh pergi lah beramai-ramai, pasti ada aktiviti menarik di sana.

muka muka kenyang beb 
yang ini lahh Char Keoy Teow RM8 ringgit tuh ? mahal duhhh
Sotong Pejai belanja 
keon posing maut gituhhh 
Di Padang KOTA


Bila jam jejak je pukul 8.30 malam ? haaa ada lah yang bersuara tuhh suruh balik ! hahaha. Aku tak nak sebut nama tuh, biarlah yang pergi harituh je yang tahu. Ye ahhh kacau je nak balik balik, ape daaa, kacau mood betul ! hahaha. Ok lepas kitaorang ke Pesta Penang, kiteorang pergi Padang Kota ! yeahhh, masa makan dah tiba. Sampai-sampai je di sana, kami terus ke medan selera yang terdapat di situ. Aku order Char keoy teow udang dan kerang bakar ! pehhhh harga die bebb, memang macam kene ketuk je kitaorang nih. Ceyttttt, harga sepinggan Char keoy teow dia RM8 ringgit tuhh dan kerang bakar harga dia RM9 ringgit.  Confirm lepas nih aku dah tak mahu singgah situ, harga macam apa je.

Lepas makan makan, kami sepakat mahu pulang ke Perak ? hehe. Kalau lah bukan si DIA yang gelabah nak balik awal sangat, aku rasa kitaorang dah bermalam di PENANG aje. Tak apa lahh, anak bapak kan ? ceyttt, macam-macam alasan lah kau keluarkan sebab nak balik sangat rumah ! huhh. Kacau mood betul beb.

Tepat pukul 10.30 malam, kami gerak balik rumah. Habis episod bercuti di PULAU PINANG.

Kesimpulan ?

So sepanjang aku di Pulau Pinang, apa yang aku dapat rumuskan. Aku ENJOY, GEMBIRA, SERONOK, PUAS, TAK PUAS HATI dan banyak lagi lahh perasaan aku, yang penting bukan sebab dapat pergi ke PENANG, tapi sebab aku nak rapatkan silraturahim aku dengan kawan kawan aku. Satu je aku nak nasihat kan pada si DIA, lepas nih kalau engkau nak ikut juga pergi jalan jalan dengan kitorang, engkau kena aje lah ikut apa yang kami semua plan ! kalau tak, engkau tak payah ikut kitaorang lepas nih lahh senang cerita. Okok lupa kan si DIA, apa apa hal aku rasa best lepak dengan korang ! lepas PENANG kita nak pergi mana beb ? hehe. tak apa, mana mana pun boleh. Yang penting aku enjoy !

PENANG BEST !

11 comments:

فاءز فاقيهوالدين said...

like!!..nnti mai blog ak plak..lagi padat..haha..tgh update..gila pnjng :P

k_Own said...

haha.. boleh boleh !

mohamad muzaKKir said...

wei over! hahahaha

wanie, said...

penang mmg best ;p haha

qiStina said...

eleh k own. png bleh dtg, jmpa aku?? hehh! :P

k_Own said...

muz : over ke aku ? haha. malu malu !

wanie : well as i said. ipoh je x de ape. haha

qis : sbenarnye nak je jmpe spe2 y ada kt penang tuh ha. masa je x cukup. sori ! hehe

mohamad muzaKKir said...

ahhh qis..! haha

Senorita Nadira said...

haaaa aku baru ingt nak g penang taun depan.. tak sabawnyer ! ^^ sedapnye nmpak char kue teow tu.. tp da fobia beb nk makan huhu...

qiStina said...

k own : yela yela. weh, nnt aku pg kl bln 1. ape lg, bnja laaa! haha

muz : aaahh. ang pun sama ja 2x5. mls nk ungkit. haha :D

k_Own said...

npe nad ? cehh. sbb mahal ke ? alaaa mne lah mahal pun rm 8 rgt je ! hehe

qis : nape gn bulan 1 lak ?

abdullah gazali said...

laaaa....awat x ajak saya??huhu...
sape la ek yang ajak balik awal tu??
huhu